En spinningcykel kan være et objekt for din træningsrutine. Det er en rigtig god måde at træne din kondition. Derfor skal du have styr på hvordan du bedst muligt træner din restitution. Det handler meget om pauserne. Det handler også om intensiteten. Disse variabler er nemme at stille på, når du træner på en spinningcykel. Den måler meget præcist, hvor meget energi man lægger i padalerne. Normale cykler har ikke denne funktion. Når man kan se sin træningsintensitet i watt, kan man mere præcist se sine fremskridt. Alternativet er at vind og bakker kan give misvisende resultater, hvis du måler din fremskridt med et løbeur.

Hvor hård skal træningen være?

Du kender det måske selv, i din egen træning, at du er meget træt efter en træning hvor du har givet dig 100%. Du har derfor ikke lyst til at træne på den måde hver gang. Dette ville forhindre dig i at træne lige så meget næste træning. Du ville opnå en højere træningsvolumen ved at træne mindre hårdt. Hvis du træner i længere tid med en mindre intensitet, kan du opnå en meget større træningsvolumen hver uge. Du skal selvfølgelig huske at presse dig selv en gang i ugen, hvis du træner hver dag. Reglen siger at man skal træne med en lav intensitet 80% af tiden, og med en høj intensitet 20% af tiden. Hvis du aldrig presser dig selv, vil dit batteri aldrig tømmes. Vi kan fortsætte sammenligningen og konkludere at det ville være dårligt for et batteri altid at have for meget energi i sig. Udover at polariseret træning giver logisk mening, har det også vist sig at være hvad topatleterne har bedst erfaring med. Du kan træne som atleter med polariseret træning på en spinningcykel, hvis du vælger at skaffe dig sådan en.